وێبلاگی کاتی سایتی ناوەندی نووچە و شرۆڤەی رۆژ

وێبلاگی کاتی سایتی ناوەندی نووچە و شرۆڤەی رۆژ

Sunday, May 24, 2015

گزارش روز گذشته پایگاه خبری و تحلیلی روژ در رابطه با اختلافات حزب دموکرات کُردستان ایران با حزب کارگران کُردستان در منطقه "کێلەشین"



NNSROJ : حزب دموکرات کردستان ایران(حدکا) و حزب کارگران کردستان ضمن تایید بروز تنشهایی میان نیروهای آنها در منطقه مرزی "کیله شین" موضوع محاصره پیشمرگه های حدکا توسط گریلاهای پ.ک.ک را رد می کنند.
گزارشها حکایت از آن دارد که در روزهای گذشته میان پیشمرگه های حزب دموکرات کردستان ایران و گریلاهای حزب کارگران کردستان در ارتفاعات "کێلەشین" در نزدیکی مرز اشنویه اختلافاتی به وجود آمده است.
هرچند که برخی از رسانه های اقلیم کردستان این ماجرا را با عناوینی چون "محاصره پیشمرگه های حزب دموکرات" و احتمال بروز"جنگ برادرکشی" بازتاب داده اند، اما مسئولان هردو حزب در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی روژ می گویند که اخبار منتشر شده در این راستا دور از حقیقت است؛ آنها همچنین صحبت از گفتگو و دیالوگ برای حل این مشکل می کنند.
رستم جهانگیری عضو دفتر سیاسی حدکا به NNSROJ گفت که اعزام این پیشمرگه ها به "کێلەشین" مطابق روال هر ساله صورت گرفته است. به گفته وی پیشمرگه های این حزب بارها به مناسبت های مختلف به این مناطق رفته اند و بدون اینکه هیچ مشکلی پیش آمده باشد "دست به کار تبلیغی و تشکیلاتی" زده اند.
او گفت که اما ین بار برخلاف سال های گذشته به دلایلی که مشخص نیست میان پیشمرگه های آنها و گریلاهای پ.ک.ک اختلافاتی بروز کرده است "و برای رفع آن با شورای رهبری ک.ج.ک تماس گرفته ایم که تا کنون پاسخی در رابطه با دیدار با آنها دریافت نکرده ایم."
به گفته جهانگیری شورای رهبری ک.ج.ک به این حزب گفته اند تا زمانی که پیشمرگه های آنها بازنگردند هیچ دیداری صورت نخواهد پذیرفت.
از سوی دیگر "دمهات عگید"، سخنگوی پ.ک.ک در رابطه با تنش به وجود آمده گفت: "در حقیقت مشکل چندان مهم و عمیقی وجود ندارد و این مساله بی جهت از سوی رسانه های یک جریان خاص بزرگنمایی شده است". 
عگید مساله اصلی را به ممانعت گریلاهای حزب مطبوعش از پیشمرگه های حزب دموکرات کُردستان ایران برای دریافت گمرک در نزدیکی محل گریلاهای آنها باز می گرداند.
وی با تکذیب خبرهای منتشر شده در خصوص "محاصره" پیشمرگه های حزب دموکرات توسط گریلاهای پ.ک.ک می گوید که نیروهای آنها مانع دریافت گمرک در آن محل شده و "به پیشمرگه ها گفته اند که محل دیگری برای آنها جهت دریافت گمرک تعیین کرده اند تا در آنجا به فعالیت های خود ادامه دهند".
سخنگوی پ.ک.ک نیز تاکید می کند که برای رفع این مشکل در حال رایزنی با مسئولان حزب دموکرات می باشند.
رستم جهانگیری نیز ضمن رد "محاصره" پیشمرگه ها و "کشیدن اسلحه روبروی یکدیگر" تاکید می کند که نیروهایشان تحت فشار هستند تا این منطقه را ترک کنند.
این عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کُردستان ایران در خصوص احتمال تاسیس محلی برای گرفتن گمرک تاکید می کند که هنوز تصمیمی قطعی در این رابطه اتخاذ نشده است، اما اگر هر زمان قرار باشد مقری در آن منطقه احداث کنیم در حتما با پ.ک.ک مشورت خواهیم کرد.
وی افزود "مساله گمرک و جمع آوری کمک موضوعی نیست که ظرف مدت کوتاهی بتوان در مورد آن تصمیم گیری کرد".
او همزمان تصریح کرد چنانچه مقر تاسیس کنند و گمرک دریافت نمایند، این کار را در مرز و در داخل خاک ایران انجام خواهند داد، اما همزمان گفت که "تا این لحظه به چنین اقدامی دست نزده ایم."
این عضو حزب دموکرات کُردستان ایران در خصوص تغییر شیوه مبارزاتی حزبشان گفت:"ما تصمیم گرفته ایم تغیرتی در شیوه مبارزه خود صورت داده و دامنه فعالیتهایمان را به گونه ای بالا ببریم که نه حساسیتی برای جنوب کُردستان به وجود آورد و نه ضرری را متوجه دیگر جریانها کند".
جهانگیری در خصوص احتمال آغاز دوباره مبارزه مسلحانه گفت:"در این باره شعار ما مشخص است و آن این است که ما از همه زمینه های مبارزه استفاده می کنیم، و در عین حال تلاش می کنیم که مبارزه را از جنگ مسلحانه دور کنیم."
وی تاکید کرد که تلاش هایشان برای حل این مساله از طریق گفتگو ادامه دارد.
موضوعی که دمهات عگید نیز بر آن تاکید کرد و گفت:"در طی چند سال گذشته چندین بار به [حزب دموکرات] برای بازگشت [پیشمرگه هایشان] به غرب کردستان کمک کرده ایم". وی تاکید که مشکلی که اکنون پیش آمده "به هیچ مساله دیگری جز محل دریافت گمرک ارتباط ندارد".
عگید ضمن رد احتمال بروز "جنگ برادر کشی" گفت:"ما همچون پ.ک.ک به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که میان دو حزب کُردی جنگ به وقوع بپیوندد" و یکبار دیگر تاکید کرد که برای حل این مشکل با مسئولان حزب دموکرات در حال رایزنی می باشند.

No comments:

Post a Comment